Stát pokryje velkým investorům až 20 % nákladů, musejí ale utratit dvě miliardy

8. září 2021

1 minuta

hodiny
Češi omezují konzumaci masa

Mění se podmínky pro strategické investory k získání přímých dotací od státu, evropské snahy o biodiverzitu a zmírnění klimatických změn povedou k cca 10procentnímu zdražení potravin a balíky si nově můžete nechat doručit až do kufru svého auta. To jsou jen některé z mnoha zpráv a zajímavostí, které vám přináší nové vydání Trendovníku od našich analytiků.

ČR bude od příštího roku dotovat velké investory až do výše 20 % nákladů. Mění se také podmínky pro minimální počet vytvořených pracovních pozic a výši investic. V prvním případě jde o snížení z 500 na 250 zaměstnanců, ve druhém naopak o navýšení z půl miliardy korun na dvě. Dotace od státu ale mohou získat i investoři, kteří tyto požadavky nesplní. Musejí však podnikat v některé z preferovaných oblastí, jako je například výroba zdravotních pomůcek či vývoj umělé inteligence.

Strategie EU pro biodiverzitu a strategie Farm to Fork budou mít za následek cca desetiprocentní nárůst cen potravin. Výraznější zdražení se podle analýzy Společného výzkumného střediska Evropské komise bude týkat zejména masa. Výkupní ceny hovězího masa by mohly vzrůst o 24 %, ceny vepřového masa o 43 %. Zároveň s tím ale porostou také celkové příjmy zemědělců.

Balíky vám doručí až do kufru auta. Majitelé škodovek, kteří mají aplikaci MyŠkoda, si mohou nechat doručit nákup do zaparkovaného auta. Novou možnost v Praze testuje Škoda s doručovacími službami Zásilkovna a DoDo a internetovým obchodem Alza.cz.

Nad Evropou stále létá o třetinu letadel méně než v roce 2019. Pražské Letiště Václava Havla odbavilo v červenci přes 600 tisíc cestujících, tedy o 140 % více než loni ve stejném období, ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 je to ale jen cca 30 %.

Zároveň se ukazuje, že zájem cestujících na tom, aby jejich let co nejméně zatěžoval životní prostředí, naráží na ochotu si za takovou letenku připlatit. Offsetové programy většinou počítají s výsadbou stromů, například Lufthansa ale nabízí možnost přispět na udržitelné letecké palivo, které produkuje o 80 % méně emisí oxidu uhličitého. Příplatek ve výši desítek eur u letů po Evropě a stovek eur u letů do zámoří ale odrazuje naprostou většinu cestujících, více než 99 % zákazníků Lufthansy tak kupuje „standardní“ letenky, které nejsou součástí offsetového programu.  

Spalovna v pražských Malešicích plánuje využít škváru k přeměně na stavební materiál. Škvára, která vzniká při spalování odpadu, může po separaci kovů posloužit jako stavební surovina. Může tak pomoci omezit těžbu přírodních zdrojů. 

Bližší podrobnosti k uvedeným zprávám a řadu dalších novinek si můžete přečíst v novém Trendovníku, který je volně ke stažení zde. 

Mohlo by vás dále zajímat