Pět případů, kdy vizionářský leadership selhává
30. srpna 2021
2 minuty
Vizionářští lídři přichází s inovacemi, kreativními nápady a trendy. Vymýšlí produkty tak, aby vyhovovaly zákazníkům nejen dnes, ale i za několik let – zkrátka mění svět kolem sebe. Vedle potenciálního úspěchu, který může firmu s tímto stylem vedení potkat, je tu ale i řada nástrah. Jak vést firmu úspěšně a zároveň udržitelně? A kdy vizionářský leadership selhává?
1. Když všichni ve firmě nejsou na jedné lodi
Mít dobrou vizi je stejně podstatné jako ji dokázat vysvětlit svým zaměstnancům. Neschopnost předat své myšlenky dál a nadchnout pro ně ostatní může firmu poškodit. Před tímto rizikem varují i autoři studie The Dark Side of Visionary Leadership in Strategy Implementation – vizionářský leadership je podle nich často otázkou pouze vrcholového vedení firem. Ale stejnou vizi musí sdílet i střední management. Proto je vždy nutné s ostatními komunikovat, diskutovat a ujasnit si všechny nápady a směr, jakým se má společnost ubírat. Nemělo by se jednat o jednostranné sdělení, ale o dialog. Když budou zaměstnanci o vizi svého vedení přesvědčeni, budou svou práci odvádět s daleko větším nasazením – a jen za takových podmínek dosáhne firma svých velkých plánů a bude udržitelně růst.
2. Když exekutiva zaostává za vizí
Přicházet s inovacemi je skvělé, ale představuje to jen polovinu úspěchu. Důležitá je také realizace a schopnost dotahovat věci do konce. Vizionářští lídři mohou překypovat nápady, pokud však jejich uskuteční pokulhává, firmě to žádné výsledky nepřinese. Spolupracovat s lídrem, který sice dokáže ostatní inspirovat a podněcovat k novým myšlenkám, ale nedotahuje věci do konce, může být frustrující. Proto je důležité, aby se takový typ vizionáře obklopil těmi, kteří dovedou dát novým projektům život.
3. Když se firma příliš soustředí na velké plány
Pokud firma upíná svou pozornost pouze na budování dlouhodobé vize a opomíná krátkodobé cíle, může toto směřování negativně ovlivnit každodenní chod společnosti. Soustředit se na návrh nových zařízení je stejně důležité jako dokázat zúročit investice, které už na trhu jsou – například stále věnovat péči stávajícím produktům. Jednoduše řečeno – lídři by neměli zapomínat na efektivitu, zisk a stabilitu firmy.
4. Když vize není reálná
Řada podnikatelů s oblibou zmiňuje heslo „Sky is the limit“. Vždy je ale dobré, když po boku vizionáře, který ze sebe sype jeden nápad za druhým, stojí někdo pragmatický a možná i trochu skeptický. Kdejaká myšlenka vypadá hezky na papíře, ale při podnikání je třeba neustále vyhodnocovat trh, obchodní situaci firmy a řídit se čísly. Zkrátka občas by měl každý vizionář přestat mít hlavu v oblacích a stát také nohama na zemi.
5. Když je osobnost lídra s firmou až moc spjatá
Vizionářští lídři bývají většinou silné osobnosti, které mohou pro firmu představovat velký přínos, ale někdy i slabinu. V případě, kdy je značka příliš závislá na reputaci svého lídra, může podnik ohrozit už jen fakt, že tyto osobnosti firmu jednou opustí. Jeden příklad za všechny: když se veřejnost dozvěděla o vážné nemoci Steva Jobse, snížila se hodnota společnosti Apple. Tato informace způsobila prudký pokles akcií, v lednu roku 2011 se propadly o 8,3 %. Dobrá zpráva ale je, že navzdory negativním prognózám se firmě daří fungovat i po úmrtí jejího lídra. Brzy začaly akcie znovu růst a v březnu roku 2012 dokonce hodnota jedné překročila částku 600 dolarů, čímž hodnota firmy po odchodu svého zakladatele vzrostla o polovinu.
Jak vést firmu udržitelně? Řešením může být takzvaný ambidextrous leadership
Rozvíjet inovativní myšlenky ve firmě lze i efektivně. Model takzvaného ambidextrous leadershipu totiž bere v potaz jak výkon a stabilitu firmy, tak i rozvoj inovací. Ambidextrous vlastně v češtině znamená obouruční. Lídr tedy jednou rukou hlídá efektivitu, výsledky a stabilitu firmy a druhá ruka má zase pod dohledem inovace. Bez nových nápadů bude firma stagnovat, pokud bude dávat ale příliš důraz na progresivní plány, nemusí tento rozvoj ustát. I raketový růst může být pro firmy fatální – a správný lídr by měl umět všechny tyto aspekty správně vybalancovat a vědět, kdy kterému věnovat větší pozornost.