Doma, nebo
v kanceláři – kde je nejlepší podnikat?

4. listopadu 2021

2 minuty

Založili jste firmu a postupně už rozjíždíte první zakázky. Se začínajícím byznysem se ale pojí i další otázka – kde budete své aktivity provozovat. Každý typ podnikání se přitom liší oborem, klientelou i svým rozsahem. A podle toho je třeba zvážit i vhodné prostory. Která hlediska byste měli zohlednit?

1. Náklady. Vyplatí se vám pronájem kancelářských prostor?

Pronájem kanceláře stojí peníze, ale podnikání doma také není zadarmo. Když se rozhodnete pro home office, nebudete muset platit nájem dalších prostor a zároveň ušetříte náklady na dojíždění. Tyto úspory mohou představovat výraznou výhodu – obzvlášť když je podnikání v začátcích. Přestože však kancelář zařízená přímo u vás doma představuje levnější variantu, s určitými výdaji musíte počítat i tak – například za energie. Veškerou režii si proto dobře promyslete a nezapomeňte ve svém daňovém přiznání uvést do nákladů i ty za podnikání z domova, například internet či telefon – tím se vám sníží základ, ze kterého budete platit daně. Jen je třeba výlohy rozdělit tak, v jakém poměru je užíváte pro podnikatelské a soukromé účely. Zkrátka byste neměli do daňového přiznání zahrnout celkové měsíční výdaje za elektřinu, protože díky ní nejen vyřizujete pracovní e-maily, ale třeba také koukáte večer na televizi.

2. Expanze. Bude vaše kancelář připravená na růst podnikání?

Podnikáte sami, nebo jsou součástí vašich projektů i další lidé? Pokud máte v plánu sehnat si k sobě do budoucna další parťáky, určitě přemýšlejte nad prostorem, který by mohli využívat i oni. Spolupráce na dálku je také možnost, v některých situacích ale pravidelná setkání tváří v tvář nahradit nedokáže. Úzký kontakt může také prospět rozvoji vaší firmy. Jestli si i přesto hodláte zřídit kancelář doma, pamatujte na to, aby vaše zázemí umožnilo i spolupráci s dalšími lidmi.  

3. Schůzky s klienty. Kde bude nejlepší se potkávat?

Zvážit byste měli také to, jakým způsobem své zázemí přizpůsobit i pro setkávání s klienty. Oficiální kancelář může zanechat větší dojem a působit profesionálněji a důvěryhodněji. Na druhé straně se tento postoj odvíjí i od typu podnikání, kterému se věnujete. V určitých oborech si vystačíte i se schůzkami s klienty v kavárně, případně můžete využít coworkingových center, která nabízí i pronájmy pracoven a zasedaček.

4. Osobní přístup k práci. V jakém prostředí odvádíte svou práci nejlépe?

Myslet byste měli i na to, na jakém místě se vám pracuje dobře – kde se výborně soustředíte a míváte hodně nápadů. Práce z domova obecně přináší větší flexibilitu, což se hodí, když například potřebujete své podnikání efektivně skloubit s péčí o rodinu. Existují ale typy lidí, kteří bývají produktivnější v prostoru určeném výlučně k práci. Někdo také může při práci z domova pociťovat nedostatek nových podnětů a připadat si osamoceně. Pokud víte, že pro svou práci potřebujete mezilidský kontakt, zvažte třeba pronájem společné kanceláře nebo využití coworkingu – ten může být i dobrou cestou k networkingu a rozšiřování sítě kontaktů.

Jak funguje coworking a virtuální sídla?

Pronajímat celou kancelář si ještě nechcete, ale podnikání z domova také není pro vás? Zvolit můžete třeba coworking, prostor pro práci, který budete sdílet i s dalšími lidmi. V coworkingu je často možné využít i další služby a zařízení – pronájem zasedaček či pracovního zázemí, tiskárny a skenery.

Vedle coworkingu existují i takzvaná virtuální sídla. Umožňují například změnu adresy podnikání. Pro některé klienty může firma se sídlem na prestižní adrese působit solidněji. Virtuální sídla ale nabízí i další možnosti – přebírání pošty nebo jednorázové pronájmy kanceláří či zasedaček.

Tipy na virtuální kanceláře

FLEXI OFFICE
Vedle zřízení virtuálního sídla nabízí FLEXI OFFICE možnost pronájmu soukromé kanceláře či fixního místa pro jednotlivce – dlouhodobě nebo i jen na pár hodin.

Jake & James
S firmou Jake & James si pronajmete virtuální sídlo v Praze nebo v Brně. Využít můžete i kancelářských prostor či výpomoc s účetnictvím.

Ofigo
Virtuální sídla v Praze poskytuje i Ofigo. Pokud potřebujete klidné místo na schůzky s klienty v centru města, virtuální kancelář pro vás bude ideální.

Mohlo by vás dále zajímat

Home office čtyřikrát jinak. Jak zaměstnanci z celého světa zvládají práci z domova?

Budoucnost pracovišť: Jaké výzvy přináší home office a hybridní model?

Z domova a ekologicky. Jak vypadá udržitelný home office?