Jak dostat děti od počítače do tělocvičny

Rodina

19. září 2019

8 minut

Sledovat sportovní přenos v televizi nebo hrát počítačové hry je mnohem příjemnější, než se sám zpotit. Pohyb však k životu nutně potřebujeme! Pokud vaše děti tráví většinu času vsedě, začněte společně sportovat. 

Nutit děti do sportu je stejně kontraproduktivní jako říkat tlouštíkovi, ať se tolik necpe. Pokud chcete něco změnit, udělejte to. Sedí-li vaše děti doma, vyrazte společně ven do přírody, do bazénu nebo do tělocvičny. 

Naučte se sportovat

Už dávno neplatí, že sportovat umí každý, jen někdo je línější. Dnešní generace dětí vyrůstá s tabletem, televizí a mobilním telefonem. Fotbal školáci znají spíš z televize, než že by si sami kopli do míče. Změňte to! Už malé miminko můžete stimulovat hrou k pohybu a rozvíjet jeho psychomotorické dovednosti. Protože schopnost ovládat své tělo úzce souvisí se schopností rozvíjet svou mysl. Zatímco u batolat si všímáte, jestli už a jak mluví, u větších dětí můžete absenci fyzické zdatnosti, například špatnou koordinaci pohybů, snadno přehlédnout. Nedostatek tělesné aktivity často projevuje také roztěkaností nebo vztekem. Děti se zkrátka potřebují vybít! 

Povolená droga

Při pohybu se vyplavují endorfiny, které způsobují dobrou náladu a pocity štěstí. Podobného efektu sice dosáhnete schroupáním čokoládové tyčinky, ale účinek brzy zmizí a můžete jít hledat další. Proč myslíte, že děti loudí sladkosti, když se doma nudí? Na výletě jejich pozornost zcela zaměstnává průzkum okolí a mlsná je nedožene. 

Zjistěte, co děti baví

Kdo nikdy nesportoval, ani netuší, že by ho to mohlo bavit. Pokud s dětmi vybíráte sportovní kroužek, nechte je nejdříve sport vyzkoušet, ať zjistí, o co se jedná. Jdete-li k zápisu poprvé, volte spíš sportovní všestrannost, jakou nabízejí různé sportovní kluby nebo třeba Sokol. Děti se naučí skákat, běhat, házet, chytat a šplhat. Až zjistí, co jim jde, samy pak budou chtít zkusit něco nového. 

Choďte společně

Nestíháte vozit děti do kroužků? Sportujte společně. Základem úspěchu je pravidelnost. Dejte si do diáře, kdy spolu budete chodit na procházku, plavat či jezdit na kole, a udělejte ze společného sportování příjemný návyk. Stačí hodina týdně, ale pravidelně. Nevymlouvejte se, že se vám to nehodí nebo má dítě moc úkolů. Na kroužek by přeci také šlo i tak. 

Zahřejte se

Kdo nedoběhne ani na hřiště, těžko zvládne maratón. Nedávejte si zbytečně vysoké cíle, možná neúspěch vás i vaše potomky odradí. Začněte pozvolna a postupně prodlužujte čas nebo zvyšujte zátěž. Před samotnou aktivitou se vždy rozcvičte – protáhnete se, uvědomíte si, co vás kde bolí, jak se dnes cítíte, a přepnete se do sportovního módu. Stejně tak si v závěru vyhraďte čas na protažení a relaxaci. Jógová praxe končí vždy alespoň 5minutovým ležením v klidu, během kterého se tepová frekvence zklidní a v těle se nastartují ozdravné procesy. Jógoví mistři tvrdí, že bez této šávásany je cvičení o 30 % méně přínosné. 

Neužeňte se

Děti jdou zpravidla do všeho naplno, a zejména ty mladší si ještě neumí rozvrhnout síly. Plánujte tedy aktivity úměrné věku a schopnostem dítěte, aby je zvládlo, a zároveň se zlepšovalo. Že jste zvolili správně, poznáte tak, že celou dobu s nadšením cvičí a nenudí se. Myslete také na pravidelný odpočinek a pitný režim. 

Bavte se

Sport musí děti bavit. Pak ho dělají rády. Ne proto, že budou v budoucnu štíhlejší, zdravější, pohyblivější nebo šikovnější. Chtějí zábavu, tak je nechte vyzkoušet, co by je bavilo. Pokud se však už pro nějaký sport rozhodnou, dohlédněte, aby na kroužek či trénink chodily pravidelně. Jen tak se budou zlepšovat a budou mít ze sebe stále lepší pocit. Schopnost překonat překážky ocení i v životě. 

Pokračujte dále