Sedm kroků, jak naučit školáky hospodařit s kapesným

Sedm kroků, jak naučit školáky hospodařit s kapesným

12. srpna 2020

8 minut

Umět vycházet s penězi je dovednost, bez níž se v životě neobejde nikdo, a je na rodičích, aby své děti se světem peněz seznámili. Školy se sice snaží, ale hlavní odpovědnost leží na rodinách. Nestačí totiž v matematice počítat, kolik korun prodavačka vrátí, když platíte pět rohlíků stokorunou. To vaše dítě nenaučí, jak vypadá stokoruna, že má dostat účtenku nebo proč stojí rohlík dvě koruny, a ne dvacet. Ani to, že když tu stokorunu ztratí nebo utratí jinde, bude bez rohlíků. Přečtěte si sedm základních kroků, jak naučit své dítě hospodařit.

S kapesným začněte co nejdříve

Jakmile děti ovládnou základní počty, je čas na vlastní peníze. Díky nim se totiž učí hospodařit. A čím déle se budou moci ve světě peněz rozkoukávat, navíc pod vaším dohledem, tím lépe pro ně.

Stačí málo, ale pravidelně

K tomu, aby se děti naučily zacházet s penězi, stačí i malé částky. Takže je čistě na vás, kolik jim můžete a chcete dopřát. Menší děti v Česku dostávají průměrně 250 korun měsíčně, školáci na druhém stupni zhruba 420 korun. Myslete ale na to, že měsíc je pro školáky příliš dlouhá doba. Proto je lepší vyplácet kapesné týdně. Je to horizont, v němž jsou zvyklé fungovat – ve škole i na odpoledních kroužcích.

Kapesné není za zásluhy

Pamatujte, že kapesné není odměna. Je to nástroj, pomocí něhož se děti učí hospodařit. A to budou v budoucnu potřebovat i ty, které teď zlobí nebo nosí špatné známky. V bezpečí a pod vaším dohledem si školáci díky vlastním penězům zkouší plánovat své výdaje a vyjít s omezeným rozpočtem, stejně jako dospěláci s výplatou. Chcete-li je motivovat, klidně se domluvte na systému bonusů. Ale základ, jakkoliv nízký, nechejte.

Obrňte se trpělivostí

Vzdejte se představy, že to bude bezbolestné. Pamatujete, když se vaše dítě učilo chodit na nočník, kolikrát to nevyšlo? Stejné nervy čekají většinu rodičů i ve chvíli, kdy se děti začnou učit hospodařit. Některá jejich rozhodnutí budou zpočátku naprosto mimo mísu.

Nechte je zažít chyby

Špatné nákupy dětem nerozmlouvejte, chyby totiž k učení patří. Nechte děti, aby si jimi prošly, třeba i párkrát obrečely zbrklé rozhodnutí a poučily se z toho. Mnohdy to bude zkouška vašich nervů. Ale je lepší, pokud si natlučou jako malí a obrečí pár desetikorun, než když za pár let půjde o celý výdělek z brigády.

Vysvětlujte, raďte, hledejte řešení

Platí sice, že o penězích si rozhodují děti, to ale neznamená, že plníte pouze roli bankomatu. Ptejte se a zajímejte se o jejich nákupy. Pomáhejte jim s jejich plánováním. Vymýšlejte možné varianty a ukazujte výhody i nevýhody. Vysvětlete, k čemu slouží účtenka i různé slevové karty.

Zřiďte dětem včas vlastní účet

Účet na své jméno může mít už novorozeně, vlastní kartu pak dítě může začít používat od 8 let. Bát se toho ale nemusíte, výhody Dětského účtu jsou hlavně na straně rodičů. Je navržený právě tak, aby se na něm děti mohly učit – bezpečně a pod dohledem dospělých. Seznamujte proto děti postupně s fungováním účtu i platební karty. Je to další dovednost, bez níž se v životě neobejdou a kterou je jiní nenaučí.

Jako banka podporujeme finanční gramotnost. Věříme totiž, že má smysl rozvíjet vše, díky čemu Češi a Češky získávají větší sebejistotu, budou se cítit silnější, a dokážou se tak lépe rozhodovat. Je to cesta k tomu, aby se lépe dařilo nám všem.

Pokračujte dále