Pozor na povánoční „slevy“

Hypotéka

19. ledna 2022

3 minuty

„Nebudu utrácet před Vánoci, po svátcích všechno pořídím ve slevách…“ Taky se každý rok těšíte, jak si v lednu nakoupíte spoustu věcí za báječně snížené ceny? Obecně to určitě platí, ale buďte obezřetní. Vy se těšíte na výhodné nákupy a podvodní prodejci na to, jak vás ošidí.

Častým reklamním trikem jsou slevové nápisy na bannerech: krach cen, totální výprodej, slevy až 80 % apod. Ve skutečnosti vám dá opravdu hodně práce, než mezi zlevněným zbožím najdete něco s 80% slevou. Možná prodejce ceny dokonce nesnížil vůbec a informaci o bombastických slevách použil jen jako lákadlo, které, jak známo, spolehlivě funguje.

 

„Slevy“ v e-shopech

I provozovatelé e-shopů vědí, že když produkt označí jako zlevněný, výrazně zvýší šanci, že si ho spotřebitel koupí. Měli byste vědět, že slevy prodejci často počítají z doporučených „katalogových“ cen, i když se za ně zboží nikdy neprodávalo.

Jak se bránit: Vždy si alespoň zběžně srovnejte ceny v několika e-shopech, abyste měli jistotu, že sleva je skutečná. 

Roste i počet e-shopů sice v českém jazyce, ale na neobvyklých webových adresách a s neuvěřitelně výhodnými cenami. Tady je jediná rada – zapojte zdravý rozum. Nejsou ceny až podezřele nízké? Není název obchodu podivný? Podívejte se, jestli na e-shop existují recenze na známých webech, jako jsou Heureka.CZ nebo Zbozi.CZ, či přímo na stránkách ČOI.  Pozorně web pročtěte a zkontrolujte, zda prezentuje konkrétní kontaktní údaje jako každá seriózní firma. Jestli ne, může se jednat o přeprodej z Číny nebo jednoduše o podvod. 

 

I kamenné prodejny to na nás zkoušejí

V kamenných obchodech si dejte pozor, aby vám slevu správně naúčtovali u pokladny. Když zjistíte, že vám zboží prodali za plnou cenu nebo za cenu, která neodpovídá deklarovaným slevám, je možné porušení podmínek nahlásit na ČOI. 

 

Může se zlevněné zboží reklamovat?

Může! Zákonná záruka 24 měsíců se vztahuje i na to, co pořídíte se slevou. V e-shopech pak platí, že i takové zboží můžete do čtrnácti dnů vrátit. 

Výjimky z reklamací

  • Pokud bylo zboží zlevněné kvůli nějaké vadě, tato vada není důvodem k reklamaci. O důvodu takové slevy vás ale musí prodejce informovat při nákupu a tuto skutečnost uvést na dokladu o koupi. Na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí.
  • Další výjimkou mohou být dárky či další kus k nákupu zdarma. I to by však mělo být na účtence uvedeno. Pokud zákazník zboží zakoupil v akci např. 2 + 1 zdarma, může obchodník argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, nikoli na darované. Pokud však oba kusy zboží od sebe nelze odlišit, jedná se o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť.

Bezpečné nákupy i při slevách

Někdy je člověk tak nadšený ze slev, že při nákupech online zapomene na zásady bezpečnosti. A může ho to přijít draho. I v té největší nákupní euforii dodržujte základní pravidlo bezpečného chování: Nikdy protistraně nesdělujte bezpečnostní údaje ke kartě, ty vyplňujete jen v ověřené platební bráně. Nikomu nesdělujte ani své přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví (přihlašovací jméno, heslo, bezpečnostní kódy z SMS zpráv). Slouží jen a jen vám a přihlašujete se jimi výhradně na stránky banky. Používáte-li aplikaci George klíč, vždy autorizujte jen úkony, které jste sami provedli.

Dávejte si pozor i v případě, kdy sami budete chtít něco prodat, například nevhodný dárek. Pokud Vám „kupující“ zašle odkaz, třeba pod záminkou objednání přepravy nebo pro přijetí platby, kde máte vyplnit své bezpečnostní údaje do internetového bankovnictví nebo číslo karty, je to podvodník. Nic nevyplňujte a obchod raději uzavřete s někým důvěryhodným. 

 

Jak podvodníci na inzertních webech „pracují“ 

Člověk něco prodává na bazos.cz. Kontaktuje ho údajný zájemce o zboží a proaktivně nabídne, že si rovnou objedná přepravní firmu. Prodávajícímu pošle odkaz, který se tváří, jako by byl od přepravní společnosti. Falešný web vypadá velmi profesionálně. V této chvíli se obvykle rozjíždí některý z těchto scénářů. Prodávající na vyzvání podvodného webu:

  • vyplní nickname, datum narození, PIN do George klíče, a následně v této aplikaci potvrdí registraci George klíče na nové zařízení (Dokonce mu o tom přijde i SMS!). Podvodník mu vzápětí nejen vybílí účty, ale ještě si jeho jménem sjedná úvěry;
  • vyplní nickname, datum narození, a následně potvrzuje v George klíči přihlášení a platby. Ovšem nikoliv příchozí, ale vždy odchozí, takže přijde o peníze;
  • vyplní údaje ke kartě. Podvodník ho následně zmanipuluje tak, že mu prodávající potvrdí platby na internetu. Paradoxně tedy peníze nezíská, ale ztratí. 

Někdy se prodávající přece jen zdráhá, protože mu jednání druhé strany připadá podezřelé. V té chvíli podvodník začne vyhrožovat, že od dohody odstoupí, že napíše na inzertní web negativní hodnocení prodejce a podobně.

Jak se e-podvodníkům bránit

  • PIN určený pro George klíč nikdy nevyplňujte do žádných formulářů. Používejte ho pouze v George klíči a jen v případě, že autorizujete aktivitu, kterou děláte vy sami.
  • Čtěte, co potvrzujete! Nikdy nepotvrzujte akci, které nerozumíte a kterou jste sami nevyvolali.
  • Neotevírejte odkazy od neznámých lidí a nevyplňujte do jakýchkoli odkazů své bezpečnostní údaje. Ty používejte jen ve svém internetovém bankovnictví nebo na důvěryhodných platebních bránách.
  • Pokud si zájemce domluví přepravce nebo pojištění, ať si ho taky sám zaplatí! Vy rozhodně nic neplaťte.

 

Víc o bezpečnosti najdete na našem kanálu ČS a našem webu v sekci Bezpečnost a ochrana dat.

Pokračujte dále