Vaše osobnost je teď trendy. Ať je jakákoliv

8 rad, jak si půjčit a nezbláznit se

1. listopadu 2018

5 minut

Všichni chceme být jedineční. Chceme, aby to všichni viděli, a jsme za to ochotní zaplatit. Vítejte v kultuře, kde momentálně vítězí ten, kdo je unikátní. Alespoň na pohled.

Server Medium.com píše, že žijeme v "kultuře svého já". A předpověděl, že personalizace bude v roce 2018 dominovat digitálním marketingovým trendům – a nejspíš nejen jim. Personalizace se stává fenoménem projevujícím se napříč generacemi a obory. Netýká se zdaleka jen mladých lidí, protože ve skutečnosti toužíme po jedinečnosti úplně všichni. Přejeme si mít tenisky, jaké nikdo jiný nemá, šampon jako dělaný pro naše vlasy a hudební aplikaci, která přesně pozná, co se nám bude líbit.

Za individualitu platíme. A nejen penězi

Mezigeneračně platí, že 1 ze 4 zákazníků je ochoten si za přizpůsobený produkt nebo službu připlatit a skoro polovina lidí si na takovou na míru ušitou věc klidně ráda počká.

Výměnou za unikátnost někdy vědomě a ochotně předáváme i část svého soukromí. Společnost SalesForce zjistila, že 57 % spotřebitelů za personalizovaný produkt nebo službu klidně odevzdá své osobní údaje. Dobrovolně, bez zásahu ruských hackerů. A to i přesto, že ochrana osobních údajů je u nás velké téma – vždyť teprve v květnu 2018 vešlo v účinnost nařízení GDPR (General Data Protection Regulation), jež zastřešuje celou EU a které povýšilo ochranu osobních údajů a dat v zákon. Personalizovaný produkt nám však zřejmě za pár osobních dat stojí. A tak jsou služby Netflix nebo Spotify jedněmi z mnoha, kdo pracují s uživatelskými databázemi a nabízejí svým zákazníkům obsah přizpůsobený tomu, co se jim dřív líbilo.

"Výměnou za unikátnost někdy vědomě a ochotně předáváme i část svého soukromí. Společnost SalesForce zjistila, že 57 % spotřebitelů za personalizovaný produkt nebo službu klidně odevzdá své osobní údaje."

Proč toužíme mít to po svém?

Personalizace nám dává pocit kontroly a moci. Pokud totiž někdo nabízí službu či produkt „ušité na míru“, vyvolává to dojem, že držíme situaci pevněji v rukou. A to se nám libí. Lidé žijící s pocitem, že mají svůj život pod kontrolou, jsou prý dokonce fyzicky zdravější a v životě úspěšnější. Kdo by tohle nechtěl? Personalizace také omezuje množství informací, jež každý den musíme vstřebat, protože je filtruje sítem našich osobních preferencí a názorů. Dává nám proto možnost lepší volby a šetří náš čas. Ten pak můžeme trávit prokrastinací v personalizovaných aplikacích sociálních sítí.

Personalizace vládne trhu

Reakce firem na rostoucí poptávku po personalizaci je jen přirozená – pokud po ní zákazníci touží, mají ji mít. A tak si různé produkty a služby měníte k obrazu svému. Můžete si namíchat vlastní šampon, navrhnout svoje tenisky nebo přizpůsobit uživatelské rozhraní v internetovém bankovnictví. To vám poslouží nejen jako prostředek sebevyjádření, ale i jako prvek bezpečnosti. Snadno pak totiž poznáte, že se vám někdo pokusil podstrčit falešné stránky. Už dávno vás taky nepřekvapí, že vás firma v e-mailu osloví jménem. Protože teď si můžete koupit kokakolu s vlastním jménem na etiketě.

Personalizace versus soukromí. Co je víc?

Hranice mezi informacemi, které jsme ochotni pustit do světa, a naším soukromím je velice tenká, o to víc si ji ale střežíme. Poučil se o tom třeba obchodní řetězec Target. Svého času totiž začal cílit reklamu na ženy, u nichž podle změny nákupního chování poznal, že čekají dítě. A tvrdě narazil. Některé z nastávajících matek totiž nebyly připravené sdílet tuto informaci ani se svými nejbližšími. Natož, aby jim supermarket strkal nos do života reklamou na plenky a dětskou výživu pro dítě, o kterém zatím nikdo neví.

"Svého času totiž začal cílit reklamu na ženy, u nichž podle změny nákupního chování poznal, že čekají dítě. A tvrdě narazil."

Kolik personalizace je příliš?

Vypadá to, že si neumíme vybrat? Ne tak docela. Mezi žádoucí informací a nevítaným zásahem do soukromí je rozdíl hlavně v jedné věci, a tou je užitečnost a relevantnost. Pokud se vrátíte z dovolené v Itálii a celý další měsíc se vám několik cestovek bude přes váš internetový prohlížeč snažit prodat zájezd do Toskánska, budete se cítit nepříjemně, a ještě získáte pocit, že vás kdosi špehuje. Pokud vám však z obchodu, kde jste loni objednali květiny pro manželku k narozeninám, přijde upomínka, nechcete-li je letos objednat znovu, asi to spíš oceníte. A manželka dvojnásob.

Chceme jenom, aby na nás někomu záleželo

O nic víc nejde. Podle už zmíněného výzkumu společnosti SalesForce 66 % zákazníků říká, že s větší nebo maximální pravděpodobností by přešli ke značce, kde by měli pocit, že jsou pro ni víc než jen číslem. Už jsme zmínili, že se všichni cítíme být jedinečnými? Výborně. Protože o to nám nakonec jde především. O ten pocit, že i na našem páru bot záleží. Byť jich výrobce prodá 25 za vteřinu.

George po vašem

I rozhraní svého internetového bankovnictví si můžete přizpůsobit podle sebe. Důvodem je však kromě vašeho pohodlí i bezpečnost. Pokud by se z vás někdo pokusil vylákat vaše přihlašovací údaje, tak hned podle vzhledu první stránky svého internetového bankovnictví okamžitě poznáte, že je něco špatně. George je zkrátka navržený tak, aby vám nejen zjednodušil život, ale také, aby chránil vaše data před zneužitím. S těmi proto vždy zacházíme podle těch nejpřísnějších bezpečnostních pravidel. 

Pokračujte dále