Automat, kam se podíváš: Od autopilota k aplikacím

8 rad, jak si půjčit a nezbláznit se

13. září 2018

5 minut

Dějiny automatizace by se daly nazvat dějinami zjednodušování, zefektivňování a možná tak trochu i obyčejné lenosti. Co jiného mohlo vést k samořídícímu letadlu nebo samoučícímu softwaru než snaha trochu si usnadnit život? A co to má společného s internetovým bankovnictvím?

Prvního autopilota úspěšně otestoval Lawrence Sperry v roce 1913. Bylo mu pouhých devatenáct let! V době, kdy samotné letectví bylo ještě v plenkách (přesněji ve dřevě, v plátně, směsi drátů a nespolehlivém motoru), dokázal propojit gyrokompas užívaný námořníky k určení severu s řízením kurzu letadla – a první autopilot byl na světě. Je ovšem diskutabilní, zda Sperryho poháněla pouhá lenost, touha po větší bezpečnosti, přání doletět dál nebo ještě úplně něco jiného. Traduje se o něm totiž, že rád brával do oblak dámy, kterým se díky autopilotovu řízení mohl plně věnovat. Praktické, že?

"Prvního autopilota úspěšně otestoval Lawrence Sperry v roce 1913. Bylo mu pouhých devatenáct let!"

Tajemný George

Proč letci autopilotům přezdívají George, má celou řadu vysvětlení. Údajně tu přezdívku začali používat piloti, kteří Sperryho vynález převzali. Jeden z nich, poručík Patrick N. L. Bellinger, mimochodem s Georgeovou asistencí v roce 1918 jako první přeletěl Atlantik. A přízvisko se připisuje i Georgi DeBeesonovi, který si osmnáct let po Sperryho objevu nechal patentovat modernější verzi autopilota. Jisté je, že mezi piloty věta „nech to na George“ dávno zdomácněla.

"Údajně tu přezdívku začali používat piloti, kteří Sperryho vynález převzali. Jeden z nich, poručík Patrick N. L. Bellinger, mimochodem s Georgeovou asistencí v roce 1918 jako první přeletěl Atlantik."

Není automat jako automat

Ač by se zdálo, že řídit na pevné zemi je mnohem jednodušší než létat, první vozidlo s technologií „autořidiče“ vyjelo až v roce 1968 v Londýně. Částečně automatizovaná souprava metra sice řidiče pořád potřebovala, stačilo ale, aby otvíral a zavíral dveře a ve správnou chvíli se s vlakem rozjel. Měl to tím pádem díky automatizaci o dost jednodušší – a ještě povýšil z pouhého řidiče na „vlakového operátora“. My v Praze si na samořídící metro ještě počkáme, a to minimálně do roku 2023, na kdy je plánovaná dostavba linky D.

Kapitola sama pro sebe jsou samořídící auta, jejich masové rozšíření se ale zatím odehrává hlavně v říši snů futuristů a vývojářů, především kvůli bezpečnosti. I tak vám ovšem moderní, částečně autonomní vůz dokáže nejen ulehčit, ale někdy i zachránit život. „Chytrá“ auta dnes dokážou poznat, že usínáte, zabrzdit dřív, než je schopen zareagovat člověk, a nejpokročilejší modely dokonce umí předpovědět kolizi dřív, než vůbec nastane.

"Chytrá auta dnes dokážou poznat, že usínáte, zabrzdit dřív, než je schopen zareagovat člověk, a nejpokročilejší modely dokonce umí předpovědět kolizi dřív, než vůbec nastane."

Drzá Siri a hodinky, co zachraňují životy

Naopak v oblasti IT automatizace doslova uhání kupředu. Na principu takzvaného strojového učení, které je typem umělé inteligence, fungují nejen chytří osobní virtuální asistenti jako Siri, Alexa nebo Google Now, kteří dokonce mají smysl pro humor a budou s vámi klidně i roztomile flirtovat, ale také vaše emailová schránka.

Chcete příklad? Zkuste se Siri zeptat, o čem sní. Odpoví vám třeba takhle: „I only dream of helping you. Well, that and fiery winged unicorns.“ („Sním jenom o tom, jak ti můžu pomoci. Dobře, a ještě o planoucích okřídlených jednorožcích.“)

"Zkuste se Siri zeptat, o čem sní. Odpoví vám třeba takhle: „I only dream of helping you. Well, that and fiery winged unicorns.“ („Sním jenom o tom, jak ti můžu pomoci. Dobře, a ještě o planoucích okřídlených jednorožcích.“)"

Systém strojového učení ze vzorců chování dokáže „předpovědět“, co uživatel udělá příště – a je o dost spolehlivější než standardní křišťálová koule. Právě díky němu existují funkce rozeznávání obličejů nebo takzvané „chatboty“ zákaznických servisů. A čím dál častěji se strojové učení uplatňuje i ve zdravotnictví – přístroje, schované třeba do chytrých hodinek, monitorují stav pacientů, dokážou včas vyhodnotit nebezpečnou situaci a přivolat pomoc.

Automatizace nám zkrátka zjednodušuje život ve spoustě ohledů a internetové bankovnictví není výjimkou. Čímž se obloukem vracíme zpátky k autopilotovi. Nové internetové bankovnictví České spořitelny od něj totiž převzalo nejen jméno, ale především příslib toho, že se na něj můžete vždycky spolehnout a že vám ulehčí práci. Abyste si mohli dovolit být tak trochu líní. Takže až budete příště potřebovat něco vyřídit v bance…. klidně to nechte na George.

"...přístroje, schované třeba do chytrých hodinek, monitorují stav pacientů, dokážou včas vyhodnotit nebezpečnou situaci a přivolat pomoc."

Pokračujte dále