Investiční poradci jsou pro bohaté.
Nevím, proč by se banka měla zajímat zrovna o mě

Investiční poradci jsou pro bohaté

18. července 2022

5 minut

Češi mají různé představy, jak to na investičním trhu funguje. Je to dáno i naší historií. Lidé jsou po zkušenosti s totalitou a pak po divokém nástupu kapitalismu obecně nedůvěřiví a citliví na to, když jim kdokoli slibuje lepší budoucnost.

Takže krom jiného také investují výrazně méně, než například Američané nebo občané západoevropských vyspělých států. Strach a obavy z toho, že o své peníze přijdu, když na ně „neuvidím“, pak přiživují různé mýty a legendy spjaté s investováním. Na některých může být i kus pravdy, většina z nich ale vychází z nedostatečných znalostí. Pokusíme se probrat ty nejčastější.

Často se lze setkat s názorem, že investice jsou jen pro bohaté, a tedy že i pro jejich správce, banky a distributory jsou zajímaví jen movití klienti. Je sice pravda, že existují investiční produkty (některé emise dluhopisů, fondy kvalifikovaných investorů atd.) podmíněné výší investice, jinak se ale jedná o typický mýtus.

Ani ho není třeba vyvracet příliš složitě. Stačí jednoduchá úvaha. Zamyslíme-li se nad významem „kolektivního investování“, hlavním principem je zpřístupnit investování co nejširšímu spektru klientů. Podílové fondy, které jsou asi nejrozšířenější formou investování mezi širokou veřejností, jsou totiž jeho produktem. Otevřené podílové fondy shromažďují od drobných klientů – investorů částky již od několika stokorun, bez omezení horního limitu investice, a vytvářejí tak objem peněz, s kterým může profesionální správce (investiční společnost a portfolio manažer fondu) investovat na finančních trzích.

Díky tomuto principu kolektivního investování získávají i drobní investoři přístup k investičním příležitostem, které mohou jejich peníze zhodnotit. Jak ale všichni víme, oblast finačních trhů je poměrně složitá a vyznat se i jen ve všech možných kategoriích podílových fondů a jejich investičních strageiích bývá pro mnohé nadlidský úkol. Jak to tedy je s poradenskými službami u České spořitelny? A proč je zdarma poskytuje všem, kteří projeví o investování zájem? 

Česká spořitelna má podle údajů z června 2021 přes 4,5 milionu klientů. Z toho je 1,9 milionu aktivních v internetovém bankovnictví.

Blíže investorovi = lepší výsledek

Je to podobné jako při návštěvě doktora. Čím víc toho o vás ví, tím lépe vám může poradit co dělat, abyste byli fit. Jsou jistě obecné rady, kterými se dá řidit – vím například, že jídelníček mám mít pestrý, jíst pravidelně a nepřejídat se. Každý má pak ale také ryze individuální potřeby i neduhy: vím třeba, že v rodině mám cukrovku, tak budu preventivně vynechávat sladké. A mnoho dalších faktorů, které když poskládá a zhodnotí profesionál, může nám opravdu pomoci. Jsou to nakonec právě tyto drobnosti, které mohou při diagnóze rozhodnout.

S investičním specialistou nebo zkušeným bankéřem je to skoro stejné. I on vám může nastavit investiční plán „na tělo“ až potom, co pozná vaše návyky, způsob, jakým peníze vyděláváte i utrácíte, vaši ochotu podstupovat případná rizika, vaše představy o tom, na co byste chtěli výnos z investice využít a jak velký by měl být, vaši finanční gramotnost, ale třeba také jakou část svého majetku chcete investovat.

To vše je dobré mít na paměti ještě před tím, než si dohodnete schůzku s investičním poradcem. Jeho otázky vám mohou být někdy nepříjemné (koneckonců je to stejné, jako u zmiňovaného lékaře). Vězte ale, že celý tenhle proces slouží k vaší ochraně. A víc než kde jinde je právě u investic důležitá vzájemná důvěra ve vztahu klient − bankéř. Česká spořitelna má přes 4 000 poradců – to by bylo, abyste si mezi nimi nevybrali.

Česká spořitelna má celkem 4 000 bankéřů a investičních specialistů, z toho přes 2 500 je vyhrazeno pro komunikaci s „mass market“ klienty, tedy s běžnými zákazníky. 

Málokdo ví, co chce

Jestli máte pocit, že tápete, pořádně nevíte, jak a kam správně zainvestovat a co vlastně máte od investice chtít, zatímco všichni ostatní spolupodílníci se ve fondech pohybují jako ryby ve vodě, podlehli jste dalšímu rozšířenému mýtu. Podle výzkumu, která nedávno provedla Česká spořitelna, pouhá čtyři procenta lidí ví, co chtějí, když se pouští do světa investic – z těch, kteří přijdou do banky. Rozhodně se tedy nemusíte bát, že by vám bankéři dávali najevo, že nejste partnery hodnými pro společný byznys.

Cíle každého klienta jsou individuální. Někdo snese vyšší riziko s tím, že vyšší výnos může být kompenzován také poměrně vysokou ztrátou. Pro někoho je prioritní jistota, že o své peníze nepřijde, a smíří se pak s nižším potenciálem výnosu. Někdo chce nakumulovat jednorázovou sumu třeba na auto, jiný chce mít z investic pravidelný příjem k důchodu. Možností, jak investovat, je bezpočet.

Jaká investice je ideální právě pro vás, nemusíte v tuhle chvíli vědět ani vy sami. Stačí být při schůzce s bankéřem maximálně upřímní hlavně sami k sobě – když si vezmete na hrb příliš riskantní náklad, můžou se vám podlomit nohy. Stejně tak můžete být ale zklamaní, že vám investice vynesla méně než třeba kolegovi v práci, který víc zariskoval. Způsob investování odráží způsob vašeho přemýšlení, přístupu k věcem, a ten je vždy jedinečný. Přes investice se o sobě můžete leccos dozvědět.

„Investiční specialisté a bankéři České spořitelny mezi klienty nerozlišují, vědí moc dobře, že základ je spokojený zákazník, kterého si udrží dlouhodobě. To jsou priority, ne počet nul na jeho kontě.“

Pokračujte dále