Pracovní pohovor: Víme, na co se personalisté ptají

12. června 2020

7 minut

Pracovní pohovor je pro většinu lidí mimořádná událost, kterou absolvují pouze čas od času. Proto jej vždy doprovází určitá míra stresu. 

Jak se při pohovoru chovat, na co si dát pozor při vystupování a co na vás může prozradit řeč těla? Přinášíme přehledné informace s tipy, jak při osobním pohovoru udělat ten nejlepší dojem.

Výběrové řízení buď spočívá v jednom pohovoru, po němž si firma mezi uchazeči vybere, nebo může jít o vícekolový výběr. V tom případě se v prvním kole setkáte pravděpodobně s personalistou. Pokud uspějete a postoupíte v užším výběru do dalšího kola, čeká vás pohovor i s dalšími lidmi z firmy. Například budoucím nadřízeným, členy týmu nebo majitelem, pokud jde o menší podnik.

Cílem pohovoru je dozvědět se o vás co nejvíce informací. Budou se ptát na vaši motivaci pracovat právě v jejich firmě, na to, čím vás láká daná pozice, jaké jsou vaše předchozí zkušenosti i plány do budoucna.

Součástí pohovoru může být i zkouška jazykových dovedností nebo test. Ten se buď týká vašich znalostí a schopností v dané oblasti, nebo může jen v rychlosti prověřit, že dokážete tzv. používat selský rozum.

Zákon povoluje pouze takové otázky, které souvisejí s uzavřením pracovní smlouvy a prací samotnou či s vašimi předpoklady pro danou pozici. Zakázané jsou jakékoliv diskriminující otázky. Například:

  • Odkud je váš přízvuk?
  • Jste věřící?
  • Jste členem politické strany?
  • Jaký je váš rodinný stav?
  • Kouříte?

Někdy může výběrové řízení probíhat také formou tzv. assessment centra. Jde o komplexní, často celodenní program, v němž personalisté zkoumají chování uchazečů v modelových situacích, sledují jejich schopnosti vypořádat se s překážkami, schopnost komunikaci i logického myšlení. U brigád mohou assessment centra volit firmy, které například chtějí obsadit více pozic najednou.

Snažte se být co nejvíce přirození. Zkušený personalista pozná, když nejste sami sebou.

Jak může vypadat průběh pohovoru:

  • Představení – Přítomní se vám představí a uvedou své funkce. Pak je na vás, abyste uvedli své jméno, případně informace o tom, kde pracujete či co studujete. 
  • Proč tato pozice a tato společnost – Odpověď mějte připravenou, personalisté budou velmi zvědaví na vaši motivaci. 
  • Jaké jsou dosavadní zkušenosti? Co nám můžete nabídnout? 
  • Co se vám dosud nejvíce podařilo, co vám v poslední době udělalo největší radost? Jaký byl váš podíl na úspěchu?
  • Kde cítíte, že máte největší rezervy a prostor pro osobní rozvoj? Co vám zatím nejde úplně podle vašich představ? 
  • Máte zkušenost s prací v týmu? Čím si myslíte, že jste v týmu přínosem? Zde není žádná odpověď špatná, každý člen týmu v něm má svou roli. Je jen otázka, jaký typ člověka nyní firma do týmu hledá. 
  • Otázky týkající se přímo pozice.
  • Zkuste vyřešit… Personalisté sledují, jak si poradíte s konkrétním úkolem, který může v dané pozici vyvstat. 
  • Jaké máte zájmy, co vás baví? Co vás na tomto koníčku nejvíce přitahuje? Co vás motivuje v něm pokračovat?
  • Nechoďte pozdě ani dříve. Ideální je dorazit na místo 5–10 minut před schůzkou.
  • Nenoste zbytečnosti. Kelímek s kávou nebo žvýkačku vyhoďte před vstupem do budovy.
  • Vypněte si telefon. Poznámky si dělejte na papír.
  • Pozor na řeč těla. Seďte v klidu a vzpřímeně, ruce položené na stole. Navazujte oční kontakt, usmívejte se. Zbytečné dotýkání se obličeje, ťukání prsty o stůl nebo cvakání propiskou prozradí vaši nervozitu.
  • Kontrolujte se při popisu svých snů do budoucna. Možná v životě chcete dělat něco úplně jiného. Nebo dosud nevíte, co chcete dělat. Při pohovoru připusťte, že vás obor, v němž firma působí, láká a rádi byste ho blíže poznali.
  • Neříkejte, že nemáte žádnou otázku. Zapojte kreativitu, ptejte se na složení pracovního týmu nebo třeba první úkoly, které vás čekají. Otázky je dobré promyslet si dopředu.
  • Neptejte se hned na kariérní postup. Alespoň ne v první otázce.
  • Nekritizujte. Ani své bývalé kolegy nebo pracovní náplň při minulé brigádě.
  • Nelžete. Nebuďte zbytečně skromní ani se přehnaně nevychvalujte.

Co dělat, když se při pohovoru ztrapníte? Hlavně nepanikařte. I způsob, jakým se dokážete s nepříjemnou situací vypořádat, a vaše lidská reakce mohou být zrovna ten faktor, který rozhodne o vašem přijetí.

Jaké triky také pomáhají zvládnout nervozitu při samotném čekání na pohovor?

Nezajídejte stres – Krev by se nahrnula do žaludku a mozek by zůstal při pohovoru ve štychu.

Dýchání – Dopřejte si 10 pomalých hlubokých nádechů.

Jóga – Pomocí prstu si střídavě ucpávejte nosní dírky tak, abyste se nadechovali levou a vydechovali pravou.

Protažení – Protáhněte se, aby se vám otevřel hrudník a mohli jste se uvolnit.

Uvolnění – Soustřeďte se na své tělo a postupně uvolňujte všechny svaly.

Vizualizace – Zavřete oči a představte si sami sebe, jak jste právě úspěšně a sebevědomě prošli pohovorem a s úsměvem se s personalistou loučíte.

Pokračujte dále