800 207 207

Přihlášení do iBODU

Přihlášení do SERVIS 24

Přihlášení do BUSINESS 24

Archiv aktualit

29.10.2004

Bezpečnost platebních karet

1. Jaké jsou nejčastější typy podvodů?

  • Nejčastějším typem podvodu je transakce ztracenou nebo odcizenou kartou, před tím, než ji klient stihne zablokovat. Případně transakce přes bankomat, když měl klient poznamenán PIN na kartě nebo na dokladech, které mu jsou odcizeny spolu s kartou.
  • Dále padělky karet, zejména tzv. skimming. Jde o  typ podvodu, který je běžný v celém světě a je neduhem, s nímž se dlouhodobě potýká Evropa i USA. Počet podvodů roste s rozvojem vydávání a používání karet celosvětově. 

I v České republice se s tímto problémem setkáváme a setkávat nepochybně budeme. Již několikrát se i v České republice objevila vlna skimmingu v podobě "napadených bankomatů". Česká spořitelna preventivně blokuje karty a klienty informuje. Klienti v těchto případech dostanou automaticky novou kartu. Pokud dojde vinou skimmingu ke ztrátě, Česká spořitelna prostředky vyplácí.

  • Dalším typem podvodu je např. zadržení karty v bankomatu pomocí speciálního přípravku tzv. "smyčky", obvykle spojené i s odpozorováním PIN či podvodník u bankomatu, který se vydává za zaměstnance banky a nutí klienta k ukončení operace, kterou ale předtím šikovně zmanipuluje.

2. Jak se mohou klienti chránit proti podvodům?

  • Klíčové je, aby se klient choval ke své kartě jako ke svým penězům. Jakmile klient zjistí ztrátu karty je třeba ji ihned zablokovat . K tomuto účelu slouží nepřetržitá služba na lince 800207207.  Včasné zablokování karty, nad kterou klient ztratil kontrolu, je základním bezpečnostním prvkem při nakládání s kartou.
  • Klienti mají možnost sjednat pojištění karet proti zneužití. Pojištěním  karty  klient  dle vlastního uvážení omezí riziko ztráty svých finančních prostředků z účtu v době, kdy ještě odpovídá za transakce provedené kartou.
  • Klient má možnost nastavení individuálních limitů pro platby . Jde o další bezpečnostní opatření, jehož prostřednictvím je možné stanovit limity jak pro hotovostní výběry, tak pro bezhotovostní platby kartou.  

3. Jak funguje v praxi blokování karet a kolik stojí?

Karta je zablokována okamžitě pro všechny on-line transakce. Klient je odpovědný za případné ztráty do půlnoci dne, kdy požádal o zablokování karty. Důležité je, aby klient v případě ztráty či odcizení karty neprodleně věc ohlásil bance. Tak se výrazně sníží možnost zneužití karty. Proti zneužití se klient může pojistit. Pojistná částka činí řádově několik málo stovek Kč ročně, podle pojištěného objemu.

Blokace karty stojí od 200 do 500 Kč podle typu karty, preventivní blokace bankou v případě podezření na zneužití je samozřejmě zdarma.

4. Proč klient nese odpovědnost za transakce do půlnoci dne, kdy provedl zákaz?

Je to dáno jednak technologickými možnostmi a dále interními podmínkami. Riziko, že kartu někdo po zablokování zneužije je mizivé. Hrozí pouze v případě, že by kartou někdo platil prostřednictvím tzv. "imprinteru", lidově se mu říká "žehlička", který není napojen on-line.

5. Co dělá Česká spořitelna pro to, aby klienty ochránila?

Provádíme:

  • preventivní opatření v bankomatech (proti-skimmovací zařízení, kamery, ostraha)
  • monitoring operací
  • preventivní blokování karet v případě, že máme podezření na podvodné transakce, klienty informujeme a bezplatně vydáváme karty nové
  • osvětu vůči klientům (na pobočkách, v tištěných materiálech, na Internetu, prostřednictvím médií)
  • přechod na čipové karty – do konce roku 2007 budou všechny karty České spořitelny vybaveny čipem, přechod na tuto technologii začne v polovině roku 2005

Díky těmto opatřením je podíl skutečného zneužití karet vzhledem k celkovým objemům transakcí České spořitelny zanedbatelný, jde o setiny procent z celkového objemu uskutečněných transakcí.

Za 1. pololetí 2004 jsme dokonce zaznamenali mírně nižší objem podvodů než za 1. polovinu roku 2003, a to i přesto, že se zvyšuje obrat, jaký klienti kartami provádějí.





Pobočky a bankomaty

Bankomaty


Pobočky


Objednání na pobočku


Pobočky se směnárnou

Kontakty

Infolinka: 800 207 207

 

Facebook České spořitelny Twitter YouTube

Kurzovní lístky

Aktuální k: 9.12.2016
Kurz měny: deviza - střed
EUR 27,040 + 0,04%
USD 25,424 + 1,06%

© Česká spořitelna, a. s. Všechna práva vyhrazena. Materiály určené pro veřejnost.
Podmínky používání | Ochrana osobních údajů | Webmaster